zaterdag 16 april 2016

Gaatjes

Zo even een kleine foto instructie waar ik hopelijk duidelijk maak hoe ik gaatjes in de zijkant van gebreide sokken vermijdt. Binnenkort hoop ik het sokken patroon volledig te hebben en dan zet ik het hier op mijn blog, maar dit was een vraag van iemand en ik dacht misschien hebben meerdere mensen hier wat aan!


Na de kleine hiel te hebben gebreid moet je steken opnemen aan de zijkant van de grote hiel. Ik brei de grote hiel altijd door de eerste steek af te nemen, dat maakt een mooie afwerk steek aan de zijkant. Deze steken neem je verdraaid op.



Tussen de steken die je opneemt en de steken die op de volgende pen staan neem je het draadje tussen deze beide steken verdraaid op en die zet je bij de andere verdraaide steken op de pen.


Dan brei je deze steken verdraaid vanaf het opnemen van de verdraaide steken. 
De steek die je extra hebt opgenomen brei je wat strakker dan normaal, zo krijg je geen gaatje. 
Je kan natuurlijk ook gelijk steek opnemen en breien, maar dit is gewoon hoe ik het doe.


Dan brei je de volgende 2 naaldjes waar je de steken al die tijd op hebt laten staan en dan kom je bij de volgend reeks steken die je verdraaid op moet nemen langs de rand van het de grote hiel .


 Hopelijk kan je het goed zien op de foto. Hier neem je weer de tussenliggende steek op,maar let erop dat je deze en de volgende steek strak breit anders zit er nog iets een gaatje tussen.

Dan brei je al deze steken verdraaid recht en kan je weer rond gaan breien.

Succes en als er vragen zijn hoor ik het wel!




7 opmerkingen:

  1. handig en weer anders als ik het doe de grote hiel brei ik 2 steken aan het begin en 2 steken aan het eind recht dat neemt later de steken makkelijker op.
    omdat ik best los brei moet ik altijd zorgen goed de draad aan te trekken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ziet er heel duidelijk uit. Ik ga het de volgende keer proberen. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heeeee, ik heb net de sokken met deze wol af, ook toevallig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heeeee, ik heb net de sokken met deze wol af, ook toevallig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hé zo doe ik het ook en leer het aan anderen in de breiles, goede methode!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach wat mooi zeg.
    Vind sokken breien zo moeilijk nog.
    Ooit met uitleg erbij een paar gebreid.
    Maar jij breid ze nog met die mooie patroontje erin, knap hoor............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn ze mooie en een duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen