dinsdag 22 maart 2016

Tegenwicht

Ik had er sowieso een stukje over willen schrijven, tegenwicht. Na de aanslagen van vandaag extra actueel. Afgelopen 1,5 week was voor mij een week waarin rouw weer boven kwam. Het is een doorgaand proces, waarin zoveel gebeurd, loslaten, aanvaarden, verdriet. Weer opnieuw en nog weer opnieuw. Soms peuter ik zelf nog aan die wond, vaak ook komt er van buitenaf iets waar ik weer mee moet dealen. Niet leuk, maar wel nodig om verder te gaan. En ja, je kan maar beter die gevoelens onder ogen zien, want anders blijven ze hangen en kloppen ze steeds weer bij je aan de deur.

Tja, dit zou natuurlijk een blog kunnen worden met een stukje over verdriet enz. maar juist in die momenten waar het moeilijk is gaat het niet alleen om aanvaarden en verwerken, maar vooral ook om tegenwicht, zodat dat deel wat moeilijk is te dragen. Dus positief tegenwicht geven aan wat moeilijk is!

Wat voor mij tegenwicht geeft zijn veel dingen.


Mijn man, dochters, schoonzoon, kleinzoon, mijn ouders, vriendinnen
 en alle andere mensen die me steunen,
hulp zoeken vind ik nooit makkelijk, maar het is fijn bij mensen terecht te kunnen die me begrijpen en niet veroordelen.

En ja  Mika, 
iedere dag weer ontroert ze me, 
gewoon door er te zijn.
De dagen zijn mooi met haar
de wandelingen
het ochtendritueel even op schoot
ik met een kop thee erbij
Mooie momenten samen,
dat is toch wat tegenwicht biedt.


Mooie teksten,
ook al kan ik ze soms wel wat doen
om de kern van waarheid die ze bevatten ;-)


Natuurlijk breien, bezig zijn met wol. Haken ook fijn om te doen!
En dan dit poppetje, iedere keer als ik dit poppetje aan mijn breiwerk zie krijg ik toch een glimlach
hoe moeilijk een moment ook is.




Muziek en dan vooral de onderstaande cd van Ludovico Einaudi
Deze muziek raakt me diep, iedere keer weer. 
Ook al zijn er veel soorten muziek waar ik van houd, maar dit is momenteel mijn favoriet .


Maar wat ook tegenwicht geeft zijn de bloggers!
Daar lees ik keer op keer.
De mooie dingen die jullie maken
het delen het genieten van jullie hobby's
De mooie foto's die me soms zo raken.
Maar ook inspirerende stukken over het leven zelf.
Zoals deze die ik net nog tegenkwam.

Hoe doen jullie dat, tegenwicht geven aan al deze onvermijdelijke moeilijke dingen?

Ai zou ik bijna onze mooie dame vergeten :-)






9 opmerkingen:

  1. Fijn dat je zoveel om je heen hebt waar je op kan steunen in moeilijke tijden. Ik denk dat het ook is wat je door moeilijke tijden heen helpt, de mensen en dieren die er voor je zijn.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja bij de les blijven is soms moeilijk, maar soms krijg je toch echt de kracht om door te gaan en jij kan het !!!
    Lieve groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig bericht.
    Het raakt me en ontroert me.
    Dank je voor je woorden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je mooie reactie dat ontroert mij weer!

      Verwijderen
  4. Wat een wijze woorden en zo herkenbaar. Ook in mijn rouw ben ik steeds op zoek naar tegenwicht, al was ik me daar niet zo van bewust totdat ik jouw blog las. Dank je wel en wat fijn dat je het opschreef. Dat geeft mij de kans om er nog eens over na te denken en ook dit soort dingen helpen. Sterkte en een hartelijke groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij ook veel sterkte dank je wel voor je mooie reactie!

      Verwijderen
  5. Zoveel waarheid in wat je schrijft en momenten van rouw, verdriet, maar ook dan steun krijgen van mensen die je tegenwicht geven, zonder iets te zeggen, gewoon door er te zijn. Zeer herkenbaar. Maar toch moeten we elke keer weer opstaan en doorgaan, er is geen alternatief en bezig zijn met wol geeft ook mij daarin telkens weer veel voldoening en energie, net als teksten of een gedicht, een lied of je huisdier. Sterkte, het komt wel goed!
    Rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Martine,
    Ik heb die CD ook en hij is heerlijk. Past bij alle stemmingen! De foto van de poes is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik volg je blog nog maar net. Maar helaas gaat het leven niet altijd zoals we willen. Ziekte, dood en rouw, we krijgen allemaal ons portie.
    Ik heb ook zat verdriet helaas gehad en nog om oudste zoon. Maar we leren continu in ons leven en dus ook hoe hier mee om te gaan. Ik wens je sterkte en zeker in zo'n moeilijke tijd lief zijn voor je zelf. Fijn die mensen om je heen en zeker ook onze huis dieren. Zoveel steun geef dat we door willen gaan...............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen