donderdag 18 april 2013

Stromen

Vandaag even geen gezellig blogje, maar een vraag.

Bij haar las ik over stromen, het leven laten stromen ook als er iets moeilijks is. Nou hebben wij een groot verlies geleden waarbij we geen idee hebben of het ooit weer goed komt(geen overlijden), maar hoe doen jullie dat? Iedereen maakt immers moeilijke dingen mee. Voor mezelf kost het enorm veel moeite om met dit stuk samen te leven. Maar wie weet , misschien hebben jullie tips? Een of ander creatief project waar je echt in op kon gaan?


Ik weet overigens iedere dag goede en positieve dingen te zien, heb veel kracht. Maar dat neemt het verdriet niet weg. Kennelijk moet je door zoiets heen. Het is een verhaal wat voor iedereen ongrijpbaar is.

12 opmerkingen:

  1. Het klinkt heel suf: wandelen. Dat helpt mij in moeilijke periodes. Dan krijg je weer lucht en ruimte om je heen. Gewoon even een uurtje kuieren.

    Sterkte! Antoinette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Wandelen is idd 1 van de dingen die ik dan doe. Overigens altijd doe:)

      Verwijderen
  2. Als je verdriet hebt heeft dat toch een gegronde reden en mag dat ook, maar je mag je er niet in wentelen. Probeer toch nog ergens iets positiefs in te zien, het zonnetje schijnt, de natuur, hele kleine dingen waar jij goede gevoelens of herinneringen aan hebt. Het is niet makkelijk, dat geef ik toe, een scheiding is ook zoiets als een verlies en nog vele andere dingen maar hebben ondanks alles toch hun tijd nodig voor verwerking en aanpassing met ups en downs. Gaan wandelen en je gedachten gewoon je gang laten gaan, rustig of zelfs bidden helpt soms of een kaarsje aansteken geeft ook mij altijd veel rust en steun. Je mag me altijd privé mailen, ik wil altijd luisteren of proberen je te helpen en te steunen. Heel veel sterkte!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij ook bedankt voor je berichtje! Gelukkig kan ik heel goed het positieve zien iedere dag, maar verdriet moet ook gevoelt en doorleefd worden anders blijft dat aan je knagen. Het heeft gewoon echt tijd nodig om hier doorheen te komen.

      Verwijderen
  3. Het positieve van jou is dat je wel kracht hebt en positieve dingen kan zien.
    Ja ,zelf heb ik kracht kunnen putten uit mijn geloof.
    Je moet je weg hier zelf in vinden hoe moeilijk dat ook is.
    uit ervaring heb ik gemerkt dat je wordt gedragen door de Heer.
    Daar gaat wel tijd overheen voordat je dat beseft Als mensen aan je denken ook dat kan een grote steun zijn. Ik weet ook dat het moeilijke gewoon blijft maar dat het dragelijker wordt door de jaren heen.
    Als je eens wilt kletsen mail me maar.
    Ik zal aan je denken en voor je bidden
    Lieve groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hadden al even contact gehad, maar jij ook nog bedankt voor je steun!

      Verwijderen
  4. In de moeilijkste dagen van mijn leven heb ik gelukkig rust gevonden door er juist aan toe te geven, je MAG verdriet hebben en dat op sommige momenten ook toelaten.
    Mij heeft muziek erg geholpen. Soms vanwege de teksten, andere keren juist vanwege de klanken, dan ging ik languit op de bank liggen met zo'n yoga-cd en kwam ik tot ontspanning, echt diepe zuchten vanuit mijn tenen.
    En verder hielp het om te kunnen praten, echte lieve vrienden te hebben die bleven luisteren en een stukje professionele hulp.
    De rest moet helaas de tijd doen...en daar kunnen best jaren voor nodig zijn om weer een beetje gelukkig te worden.
    sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is waar ik veel moeite mee heb als ik het moeilijk heb; het mogen voelen van mezelf. Jij ook heel erg bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  5. Als je met verlies te maken krijgt, maakt niet uit waar van, dit kan ook een stuk gezondheid zijn bv. Dan ga je door verschillende fasen heen van rouw:
    * Ontkenning
    * Protest of boosheid
    * Onderhandelen of vechten
    * Depressie
    * Aanvaarding
    Het hoeft ook niet in deze volgorde maar kan kris kras door elkaar en je kan ook in een bepaalde fase blijven. Misschien herken je er een aantal van bij jezelf en kun je nagaan welke fase je nog niet hebt gehad. Hier zou je dan eens over na kunnen denken of zoals je al voorstelt om iets creatiefs mee te doen. Boosheid kan je bv uiten door met stiften of potlood een krastekening te maken. Ik noem maar iets hoor!!!. Op google kun je veel informatie vinden over rouwverwerking. De meeste mensen denken dat het iets is als je iemand is overleden maar je kunt het voor meerdere vormen van afscheid of verdriet gebruiken. Ik wens je veel sterkte toe en moed.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier heb ik zeker iets aan! Het is idd een rouwproces, heb er al een aantal boeken over gelezen. Die van Kubler Ross zijn erg mooi! Daarmee begreep ik dat ik een rouwproces doormaak. Het is voor mij vooral belangrijk het verdriet en andere gevoelens toe te staan en ze ook te laten stromen, net als geluksgevoel. Beide zijn belangrijk.

      Verwijderen
  6. Ik vind het model van Kubler en Ross ook erg mooi. Wat ik ervaren heb dat verdriet echt verwerkt moet worden, dat het er mag zijn en dat de tranen mogen stromen. Natuurlijk niet elk moment van de dag, want dan ben ik niet zo'n fijn persoon voor mijn omgeving. Het helpt mij ook om bewust stil te staan bij alle goede dingen die er ook zeker zijn. Dat kunnen hele kleine dingen zijn, bijv een vogel in mijn tuin die een liedje zingt, een lekker kopje thee, een fijn gesprek, een leuk handwerkje, een mooie wolkenlucht of een vaas met bloemen. Het kan vanalles zijn. Ik wens jou dan ook heel veel, moed sterkte en kracht om dit verlies te verwerken! Lieve groet, Anne.
    PS ik geniet ook van jouw blog, dus blijf alsjeblieft schrijven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anne, voor je lieve woorden! Ik blijf zeker schrijven:)

      Verwijderen